Ik ben mijn diploma’s kwijt!

Januari 2022 - Werkgevers doen steeds meer aanvullend onderzoek bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Deze tendens is merkbaar als het gaat om het natrekken van referenties en het screenen van de social media kanalen van kandidaat medewerkers. Axplain ondersteunt kandidaten bij het optimaliseren van het CV en social media (LinkedIn). LinkedIn biedt daarbij mooie functionaliteit om referenties standaard toe te voegen aan jouw profiel.

Hoe kandidaten omgaan met overige social media als Facebook, Instagram etc. vinden wij een privéaangelegenheid. Wel attenderen wij kandidaten dat nieuwe werkgevers wel degelijk een bezoek zullen brengen aan deze social media kanalen. 

 

Steeds vaker vragen werkgevers tijdens het selectietraject om een copy van de door de kandidaat behaalde diploma’s. Vaak ontstaat hier een probleem! De betreffende diploma’s zijn zoek of kwijtgeraakt. Gelukkig heeft de Overheid een eenvoudige diplomahulp: www.mijndiplomas.nl. In Mijn diploma's staan diplomagegevens van de meeste, door het ministerie van OCW erkende Nederlandse opleidingen. Werkzoekenden, maar ook werkgevers kunnen hier eenvoudig op zoek naar een copy van de benodigde documenten. Helaas zijn nog niet alle diploma’s online beschikbaar, maar de komende jaren zal het register verder uitgebreid worden.

Back to School

Augustus 2021 - Deze week gaan de scholen in Noord Nederland weer van start, komende weken volgt de rest van het land en gaan we geleidelijk terug naar ‘normaal’. Veel bedrijven maken zich op voor de laatste maanden van 2021. De economische cijfers tonen een mooi herstel, hetgeen een weerslag heeft op de arbeidsmarkt. De krapte is de laatste jaren nog nooit zo groot geweest.Bij Axplain merken wij dit in onze gesprekken met onze opdrachtgevers en kandidaten. Steeds meer organisaties hebben voor het Microsoft Dynamics platform gekozen en mede hierdoor neemt de vraag naar gekwalificeerde professionals alleen maar toe. Het is verleidelijk om te blijven ‘vissen in dezelfde vijver’ en te proberen specialisten weg te halen bij de concurrent. Er zijn ook andere manieren om aan gekwalificeerde en loyale medewerkers te komen.

 

Wij zien dat er ondanks de krapte op de arbeidsmarkt nog steeds volop mogelijkheden zijn om de juiste professionals te vinden. Wij gaan daarom anders te werk. Geen snelle handel door CV’s te schuiven, maar een persoonlijke aanpak waarbij kwalificatie en coaching naar een nieuwe job prioriteit hebben.

 

Deze aanpak spreekt de kandidaten en onze opdrachtgevers veel meer aan. Wij hebben inmiddels talloze voorbeelden van kandidaten die wij aan een nieuwe baan hebben geholpen! 

 

Indien jij op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of ben je op zoek naar kandidaten en ben je benieuwd  naar onze aanpak, neem dan contact met ons op.


Tips voor een onbezorgde vakantie

Juli 2021 - De vakanties staan weer voor de deur. Het moment om los te komen van de dagelijkse werkzaamheden en de batterij weer op te laden. Het is verleidelijk om op de camping in Frankrijk even je mail te checken of om wat berichten van collega’s te beantwoorden. Maar is dat ook verstandig? 

De zomervakantie zoals wij die kennen is ontstaan rond 1830 (!) en had als belangrijkste doel om uit te rusten. Ook in 2021 is het nog steeds belangrijk om tijdens de vakantieperiode tot rust te komen en even afstand te nemen van alle zakelijke hectiek. Een leuke vakantie geeft jou alle energie om weer optimaal aan het werk te gaan. 

 

Tips van Axplain voor een onbezorgde vakantie: 

 

  • Zet in je mailprogramma de afwezigheid assistent aan, zo weten collega’s en klanten dat je op vakantie bent.
  • Spreek indien nodig een vast moment af om even te bellen met jouw team, collega’s of het management, hiermee voorkom je dat je ieder moment gebeld kunt worden.
  • Regel een vast aanspreekpunt op het werk tijdens jouw afwezigheid (en geeft dit door aan klanten en collega’s).
  • Maak duidelijke afspraken met klanten en projectleden wie jouw taken overneemt tijdens de vakantieperiode.
  • Hou de eerste werkdag na de vakantie vrij voor administratieve zaken (afhandelen mail, doornemen verslagen etc.), zodat je weer rustig op kunt starten.
  • Zet je zakelijke telefoon overdag uit en op vaste tijden aan.
  • Vermijd het inloggen op LinkedIn en andere socials (neem even afstand van je werk!).

 

Heb uiteraard het vertrouwen dat collega’s jouw werkzaamheden prima kunnen overnemen, en weet dat de meeste problemen van vandaag over twee weken vanzelf (of door collega’s) zijn opgelost. Geniet van een mooie vakantie!


Thuis en op kantoor: hybride werken is het nieuwe normaal

Juni 2021 - Bij Axplain zien we het afgelopen jaar een belangrijke verandering in mobiliteit. Waar de afstand woon-werk een belangrijk criteria was voor kandidaten en werkgevers, zien we dat dit sinds het afgelopen jaar veel minder belangrijk is geworden. De mogelijkheid om vanuit huis te werken maakt de reisafstand van ondergeschikt belang. 

Ook de discussie over een lease auto komt in een ander daglicht te staan. Voor werkgevers maken de leasekosten een belangrijk deel uit van de totale kosten. Werknemers worden geconfronteerd met een hoge fiscale bijtelling. Nu de auto veelal niet meer nodig is voor woon-werk verkeer kan een flexibel mobiliteitsbudget uitkomst bieden.  

 

Bij consultant PwC, dat zesduizend werknemers heeft, wordt nu met het oog op de coronamaatregelen nog maximaal twee dagen per week op kantoor gewerkt. "Maar de werknemers mogen dat straks zelf bepalen, we zijn allemaal professionals." Dat zegt ook de woordvoerder van verzekeraar NN, met tienduizend medewerkers. "Hybride werken wordt de norm. We denken dat mensen gemiddeld twee dagen op kantoor zullen zijn." 

 

KPN (achtduizend mensen) kent het thuiswerken al lang, maar niet op de huidige grote schaal. "Voor corona werd gemiddeld een vijfde van de tijd thuisgewerkt. Sinds de crisis volledig, en vanaf deze maand kunnen mensen weer één dag per maand naar kantoor. We denken vanaf september één dag per week en dan gaan we stapsgewijs naar het echte post-coronawerken: het hybride werken." 

 

Ga je in de komende maanden een nieuwe stap maken in je carrière dan zal je waarschijnlijk een stap vooruit willen maken voor wat betreft arbeidsvoorwaarden. Waren in het verleden het salaris of het aantal dagen dat je werkt belangrijk, nu is het extra belangrijk direct duidelijke afspraken te maken over waar je werkt: vanuit huis, op kantoor of hybride. 

 

Axplain adviseert haar kandidaten en opdrachtgevers afspraken concreet vast te leggen in de arbeidsovereenkomst, dit voorkomt discussies achteraf. 

 

Bron: Nu.nl 7 juni 2021

In loondienst blijven, of verder als ZZP’er?

Mei 2021 - Steeds meer ervaren Dynamics Consultants kiezen ervoor om verder te gaan als zzp’er. Ook partners vinden het prettig om samen te werken met zzp’ers. Door te werken met zelfstandige professionals creëren partners een flexibele groep medewerkers die kan worden ingezet bij toegenomen vraag, of kan worden afgebouwd als het aantal opdrachten terugloopt. Daarnaast is het mogelijk om middels deze groep zelfstandige professionals toegang te krijgen tot specialistische kennis.

Het werken als zzp’er biedt vele voordelen. Het geeft een groot gevoel van vrijheid, als zzp’er ben je in staat zelf te beslissen op welk project je wilt werken. Ook financieel kan het de nodige voordelen opleveren.


Natuurlijk zijn er ook risico’s. Er is altijd een situatie mogelijk dat je niet voldoende opdrachten weet binnen te halen en dat je daardoor geen of onvoldoende inkomsten hebt. Ook ben je zelf verantwoordelijk voor een aantal belangrijke kostenposten: sociale lasten, opleiding, vakantiegeld etc. Ga je voor meerdere opdrachtgevers werken, dan dien je zelf het vervoer te regelen. Je zult dus rekening moeten houden met behoorlijk wat kosten die normaal betaald worden door jouw werkgever.


Bij Axplain ondersteunen we zowel medewerkers in loondienst als zelfstandige professionals. Axplain bemiddelt voor opdrachtgevers bij het invullen van tijdelijke functies. Wij hebben een groot netwerk opgebouwd van ervaren zpp’ers. Wil je ook als zzp’er aan de slag, of werk je al zelfstandig en wil je weten wat Axplain voor jouw kan betekenen, neem dan contact met ons op voor een oriënterend gesprek.

Een volgende carrière stap? Kiezen voor Specialisatie

April 2021 - Het Microsoft Partner systeem is een krachtig ecosysteem. Het succes van Microsoft is grotendeels te danken aan de samenwerking met partners.

Ook de transformatie naar de Cloud heeft hier geen verandering in gebracht. Ondanks dat steeds meer diensten direct beschikbaar worden gemaakt blijft Microsoft volop inzetten op het partner kanaal. 

Naast Resellers en Technology Partners vormen ISV’s een belangrijke pijler in dit ecosysteem. In de Microsoft App store worden een groot aantal gecertificeerde Apps voor Dynamics aangeboden. Apps die functionaliteit toevoegen voor specifieke branches of processen.

 

Steeds vaker worden wij door ISV’s ingeschakeld bij het vinden van de juiste professionals. In de gesprekken met mogelijke kandidaten gaat het vaak over de impact van een keuze voor een ISV of een generieke consultancy partner. Wat voor invloed heeft de keuze voor een gespecialiseerde ISV op de rest van jouw carrière? Maakt de keuze voor een gespecialiseerde ISV een toekomstige overstap naar een andere ISV of partner lastiger?


Wij vinden het belangrijk om altijd zelf de regie te houden over jouw eigen carrière. Heb je een achtergrond in Microsoft Dynamics, zorg dan dat je blijft werken aan het up-to-date houden van jouw kennis. Maak met een (nieuwe) werkgever heldere afspraken over het volgen van trainingen. Zorg dat jouw Microsoft certificaten op het juiste niveau zijn en nog beter, behaal nieuwe certificaten. Met gedegen kennis van het Microsoft Platform kan een keuze voor een specifieke branche of ISV oplossing jouw CV verder versterken.